Riskerna ökar när färdtjänsten kör för fort

Fortkörning är det normala i färdtjänsten. Mer än nio av tio färdtjänstförare kör för fort på 30- och 40-vägar, visar en ny undersökning.

En vägskylt för hastighetsbegränsning 30-väg.
En hastighetsbegränsning som få färdtjänstförare respekterar. (Foto: Ovjo12/Adobe stock)

Fortkörning är det normala i färdtjänsten. Mer än nio av tio färdtjänstförare kör för fort på 30- och 40-vägar, visar en ny undersökning.

Det går allt snabbare i färdtjänsten. Andelen förare som bryter mot hastighetsbestämmelserna ökar, visar en undersökning som försäkringsbolaget Folksam gjort i Stockholm och Uppsala. Bolaget har för tredje året i rad mätt hur snabbt yrkestrafik i olika branscher kör på olika vägsträckor och i årets resultat sticker färdtjänstens förare ut.

Andelen fortkörare har ökat och är vanligt i alla branscher men färdtjänsten utmärker sig genom att ofta köra fort på vägar med låga hastigheter. 96 procent av färdtjänstens bilar kör för fort på 40-vägar vilket är den högsta andelen för samtliga undersökta branscher. Även på 30-vägar går det undan. Här kör mer än nio av tio färdtjänstchaufförer för fort. Bara taxiförare är mer notoriska fartsyndare. 

–  Att nu färdtjänstförare sållar sig till taxibranschen med både många och grövre hastighetsöverträdelser är minst sagt olyckligt. Det här är två branscher som har passagerare i bilen, vilket även innebär ett ansvar för de som åker med. De som behöver färdtjänst kanske inte heller alltid kan säga ifrån om det går för fort, säger Anders Kullgren, forskningschef Folksam i ett pressmeddelande.

ANNONS Ruta med text och en bild. Bilden föreställer ett omslag av tidningen funktionshinderpolitik. Texten lyder: Vill du läsa mer? Bli prenumerant!

Även hastigheterna har ökat jämfört med tidigare år. I genomsnitt kör yrkesförarna 8,5 kilmeter timmen över hastighetsbegränsningen. Något som medför högre risker för både passagerare och andra trafikanter.

–  8,5 km/h kanske inte låter som så mycket, men vi vet att det på 30-vägar motsvarar 50 procents ökad risk för allvarliga skador vid kollision med andra fordon, 70 procents ökad risk för svåra personskador och tre gånger ökad dödsrisk vid påkörning av fotgängare, säger Amanda Axelsson, forskare på Folksam i samma pressmeddelande.