Appen som visar vägen till tillgänglig kultur

Nytt digitalt verktyg ska få kulturlivet att bli öppen med tillgängligheten. »Det handlar inte om några pekpinnar«

Att boka biljetter till kulturevenemang som konserter och teaterföreställningar kan i många fall vara komplicerat för den som har funktionsnedsättning. Praktiska frågor som om lokalen är tillgänglig, om det finns anpassad toalett, hörselslinga eller syntolkning kan vara svåra att hitta snabba svar på. För att inte tala om information om aktiviteten på scenen innefattar höga ljud eller flimrande ljus. 

Har man otur hinner biljetterna ta slut innan man har lyckats avgöra om det är möjligt att besöka evenemanget eller inte.

Problematiken blev tydlig för Lars-Göran Wadén och Johan Seige när de för några år sedan turnerade runt i Sverige med teaterföreställningen »Funk i 4D«. Insikten blev fröet till ett projekt som med finansiering från Allmänna arvsfonden har byggt en digital plattform där arrangörer av kulturevenemang med några enkla knapptryck kan skapa en tillgänglighetsguide för just sitt evenemang. 

Tanken är att besökaren redan innan köpet av biljett ska kunna bilda sig en uppfattning om vad som händer under eventet och avgöra om man kan vara med eller inte. 

ANNONS Ruta med text och en bild. Bilden föreställer ett omslag av tidningen funktionshinderpolitik. Texten lyder: Vill du läsa mer? Bli prenumerant!

Porträtt av Lars-Göran Wadén framför en gul husvägg.
Lars-Göran Wadén har utvecklat Tk-appen. (Foto: Albert Martinsson).

– När vi började titta på det här insåg vi att det finns flera olika databaser som har information om tillgänglighet till lokaler och platser, men det finns inget verktyg som berättar om vad som händer på själva scenen. Som om det förekommer rök, blinkande stroboskopsljus, säger Lars-Göran Wadén.

»Det handlar inte om några pekpinnar eller krav på åtgärder.«

Lars-Göran Wadén

TK-appen är en webbaserad tjänst där arrangörer relativt enkelt kan skapa en lättöverskådlig bild över tillgängligheten till sitt evenemang. Genom att svara på olika frågor skapar verktyget ett tillgänglighetsblad som kan länkas eller bäddas in på arrangemangets hemsida eller eventinfo på Facebook. 

Frågorna handlar om allt från ljudnivå och om det går att ta sig in i entrén med rullstol till förekomsten av flimrande ljus, om det finns tillgång till ett lugnt rum eller om det förekommer nötter eller pälsdjur i lokalerna. Totalt finns det 91 frågor att svara på. Varje arrangör väljer dock själv hur många man vill svara på. 

– Det handlar inte om några pekpinnar eller krav på åtgärder. Du ska bara berätta och ge information om tillgängligheten, säger Lars-Göran Wadén och betonar att informationen är viktig även om evenemanget är helt otillgängligt för personer med funktionsnedsättning. 

– Då behöver det inte uppstå någon diskriminerade situation där en person med nedsatt rörelseförmåga kommer till eventet bara för att upptäcka att det inte går att komma in. 

Själva projektet tar slut i maj i år och sedan ska appen stå på egna ben. Arbetet med att få arrangörer att upptäcka fördelarna med att informera om tillgänglighet är dock långt i från färdigt. I dagsläget har flera mindre arrangörer hittat till TK-appen, men ambitionen är att få med fler och större aktörer, berättar Lars-Göran Wadén. 

– Som arrangör har man mycket att göra med att rodda, fixa och marknadsföra sitt event. Att i det läget få arrangörer att förstå att de också ska lägga en kvart på att uppdatera tillgänglighetsinformation är en utmaning. 

TK-appen 

Webbaserad tjänst där arrangörer inom till exempel kulturbranschen kan skapa en samlad information om tillgängligheten till sina evenemang. 

www.tk-appen.se