Eurovisions tillgänglighet dissas i Tyskland

Arrangemanget runt Eurovision song contest i Stockholm brister stort när det gäller tillgänglighet och användbarhet, konstaterar tysk media.

Globen fotograferad uppifrån
Foto: Arild Vågen/Wikipedia commons CC BY-SA 4.0

Arrangemanget runt Eurovision song contest i Globen i Stockholm brister stort när det gäller tillgänglighet och användbarhet, konstaterar tysk media.
I den tyska tidningen Zeit online riktar journalisten Christiane Link besk kritik mot på pågående arrangemanget i Stockholm. Redan vid entrén till presscentret möts hon som rullstolsanvändare av problem. Smala dörrar och grova strömkablar på marken utgör effektiva hinder innan hon ens hade kommit in i säkerhetskontrollen. Hon tvingas sedan passera en rampkonstruktion som hon beskriver som den mest äventyrliga hon ett i ett europeiskt land. En annan ramp slutar med ett trappsteg.
Väl inne i byggnaden fortsätter problemen. Christiane Link kan inte använda hissen utan att bli ledsagad av någon i personalen. Dessa är näst intill omöjliga att hitta, och ifrågasätter dessutom rätten för journalister att använda hissen.
Christiane Link drar slutsatsen att arrangörerna av Eurovision i Stockholm antingen inte räknar med att någon rullstolsanvändare ska komma till presscentret eller att de helt enkelt inte bryr sig. Hon konstaterar att en så pass amatörmässigt hanterande av tillgängligheten är själva motsatsen till ett gästvänligt mottagande, och jämför med förra årets tävling i Wien där hon som rullstolsanvändare kunde jobba utan att mötas av hinder i miljön.
Trots att Sverige har stor erfarenhet av att arrangera Eurovision song contest verkar inte medvetenheten om att det finns journalister som använder rullstol ha förändrats sedan Abba-tiden, konstaterar Christiane Link och frågar sig om Sverige vill stänga ute journalister med funktionsnedsättning?