»Jag vill ha verkstad och få lagen testad«

Efter två års väntan på upprättelse får Lars-Göran Wadén vänta ännu ett tag på att få klarhet i om han i lagens mening blev diskriminerad när han inte kunde komma ombord på bussen.

Lars-GÖran Wadén sitter i rullstol fram för ett gult hus som det står Gävle tingsrätt på
På torsdagen var det äntligen dags för tingsrätten att ta upp Lars-Göran Wadéns fall, men förhandlingen blev avbruten (Foto: Albert Martinsson).

Efter två års väntan på upprättelse får Lars-Göran Wadén vänta ännu ett tag på att få klarhet i om han i lagens mening blev diskriminerad när han inte kunde komma ombord på bussen.
– Bara att lagen nu används och att lagen prövas och att en person med funktionsnedsättning har en möjlighet att få upprättelse känns jättehäftigt, säger Lars-Göran Wadén.
Det har gått snart två år sedan gävlebon och DHR-medlemmen Lars-Göran Wadén skulle ta buss 49 för att åka till Gysinge. Resan blev dock aldrig av eftersom att busschauffören inte kunde hantera bussens trapplift. Den inställda bussfärden blev istället början på en juridisk resa som nu har tagit händelsen till Gävle tingsrätt. På torsdagen var det dags för huvudförhandling.
Efter att Diskrimineringsombudsmannen (DO) lagt ner Wadéns anmälan om diskriminering enligt den nya lagregeln om bristande tillgänglighet, har DHR tagit över talan i ärendet och har stämt region Gävleborg och dess bussbolag X-trafik för diskriminering på grund av bristande tillgänglighet.
DHR kräver sammantaget 100 000 kronor i diskrimineringsersättning varav 80 000 kronor är ett så kallat preventionspåslag.
Regionen avvisar DHRs krav. Först och främst för att de inte anser att frågan är deras ansvar. De menar att i stället att det bussbolag som trafikerade linje 49 på regionens uppdrag har ansvaret att uppfylla kraven på tillgänglighet.
Oklarheten kring vem som faktiskt är ansvarig fick tingsrätten att efter bara en timmes förhandling avbryta rättegången för att be Högsta domstolen att avgöra ansvarsfrågan. Om HD väljer att ta upp frågan sätter utslaget praxis för hur ansvaret ska fördelas mellan beställare av trafik och utförare.
– Det är jättespännande att det kan bli ett prejudikat av detta, men samtidigt är det frustrerande att det ska behöva ta ännu längre tid. Jag vill ju ha verkstad och få lagen testad. Å andra sidan inser jag ju att även om vi hade fått ett avgörande i Gävle tingsrätt idag så hade det troligen inte varit klart ändå, eftersom att det med all säkerhet skulle överklagas, säger Lars-Göran Wadén.
Porträtt av Lars-Göran Wadén
Lars-Göran Wadén (Foto: Albert Martinsson).

Vad tycker du själv att ansvaret ligger?
– Min upplevelse är att jag vill åka buss. I det här fallet möttes jag av en chaufför som inte hade utbildning på liften, och när jag tittar på bussen så ser jag X-trafiks logga på utsidan och när jag går in  på webben för att få information så ser jag Region Gävleborg som i min värld är den ansvariga för kollektivtrafiken. Sedan vet jag ju inte vem som i lagens mening är ansvarig men i mitt hjärta är det Region Gävleborg
Det har gått ett år sedan DO lade ner ditt fall med hänvisning till att X-trafik lovade att förbättra  tillgängligheten. Hur upplever du att det fungerar att resa kollektivt i Gävle idag?
– Just den här linjen har jag inte åkt med sedan dess, men jag åker med andra linjer och det funkar. Men jag sitter med i Gävle kommuns tillgänglighetsråd och hör av andra om trappliftar som inte funkar och om bussar som inte kör tillräckligt nära busshållplatserna och om chaufförer som inte hjälper till så otillgängligheten inom kollektivtrafiken i Gävle kvarstår, säger Lars Göran Wadén.
Läs också: HD kan avgöra ansvar för diskriminering

1 svar på ”»Jag vill ha verkstad och få lagen testad«”

  1. Viktigt att det reds ut vem som har ansvar för en eventuell diskriminering. Är det ”upphandlaren” eller den som blivit ”upphandlad”?

Kommentarer är stängda.