Av 1364 personer i vanliga annonser hade två synlig funktionsnedsättning.

De kroppar som förekommer i reklam är oftast unga, smala och utan funktionsnedsättningar. Detta visar Sveriges kommunikationsbyråer i en utställning baserat på en egen undersökning av annonser i dagspressen. Syftet med projektet ”Vem får synas i svensk reklam?” är att visa på vilka normer som styr reklamen och ställa frågan hur reklamen styr normerna?

Utställningen utgår från en granskning av 700 annonser från DN, Sydsvenskan och Göteborgs-Posten. Totalt förekom 1364 personer i annonserna. 58 procent  var kvinnor. Av dessa var 94 procent smala och 87 procent vita.

Granskningen visar också att kvinnorna i annonserna allt som oftast var unga medan männen var medelålders. I den mån det fanns familjer på bild var de av kärnmodell.

Andelen personer med funktionsnedsättning var nästan obefintlig. Två personer innebär en andel på 0,15 procent.

Utställningen visas under den kommande veckan på Hötorgets tunnelbanestation i Stockholm och på Instagram.

Text:

En kommentar på “Funktionsnedsättning osynligt i reklamen

  1. Ja det är helt otroligt att det är så. Skärpning ni som har ansvar för detta. Vi kräver en ändring omedelbart. Vi tänker på alla människors lika värde-

Kommentarer är avstängda.